مجله کوبیک

10 روش ساده برای تشخیص نقره اصل از بدل

تشخیص نقره اصل

برای تشخیص نقره اصل با استفاده از روش‌های خانگی باید در ابتدا شکل ظاهری آن‌ها را به دقت برسی کنید. زیورآلات نقره به طور معمول سطوح صیقلی و تمیزی دارند در صورتی که بدلیجات این‌گونه نیستند. برای اینکه از اصالت نقره اطمینان پیدا کنید می‌توانید در کنار استفاده از روش‌های گفته شده در این صفحه به مواردی مثل: عدد عیارسنجی، امضای سازنده و جزئیات ساخت آن هم دقت کنید..

 

روش‌های خانگی تشخیص نقره اصل از بدل

روش‌های تجربی یا خانگی تشخیص نقره روش‌های تقریبی هستند. یعنی با استفاده از این تکنیک‌ها نمی‌توان به طور قطعی در مورد اصل بودن یا نبودن زیورآلات نظر داد؛ بلکه می‌توان به صورت حدودی کیفیت آن‌ها را مشخص کرد. تکنیک‌های گفته شده در قسمت پایین از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به شما در تشخیص اصل بودن انگشتر نقره، گردنبند، دستبند و … تا حدودی کمک می‌کند.

🧪 تشخیص نقره اصل با استفاده از سرکه و آبلیمو: استفاده از سرکه یا آبلیمو یکی از راحت‌ترین روش‌های تشخیص نقره اصل از بدل است. حالت‌های مختلفتی برای این روش‌ها وجود دارد که عبارتنداز:

✔ نقره اصل با سرکه یا آبلیمو واکنش نشان می‌دهد و در مجاورت آن تیره‌تر می‌شود. این در صورتی است که آلیاژ‌های دیگر در مجاورت با سرکه واکنشی نمی‌دهند. با توجه به توضیحات ارائه شده برای اینکه نقره اصل را تشخیص دهید یک قطره از سرکه یا آبلیمو را بر روی نقره بریزید؛ اگر سیاه شد یعنی نقره اصل است ولی اگر تغییر رنگی را مشاهده نکردید یعنی درصد ناخالصی آن بیشتر است.

✔ مجاورت سرکه یا آبلیمو با نقره اصل باعث تغییر بوی آبلیمو و سرکه نمی‌شود. در واقع بوی تند آن‌ها را می‌توان از سطح نقره به خوبی احساس کرد. اما این دو محلول در مجاورت با نقره تقلبی بوی کاملا متفاوتی می‌گیرد یا اصلا بوی طبیعی سرکه و آبلیمو را نمی‌دهد. البته زمانی این موضوع صادق است که سطح نقره به خوبی تمیز شده باشد و هیچ‌گونه چربی یا آلودگی بر روی سطح آن مشاهده نشود.

 

از کجا بفهمیم نقره اصل است یا نه

 

تشخیص نقره اصل با وایتکس: تشخیص نقره با وایتکس هم یکی دیگر از روش‌های خانگی و متداول است. برای این کار ابتدا سطح نقره را به طور کامل تمیز کنید تا هیچ‌گونه چربی، آلودگی و ذرات گردوغباری بر روی آن باقی نماند سپس وایتکس را با مقداری آب مخلوط کرده و مقدار کمی از آن را بر روی نقره اسپری کنید.

سپس با استفاده از یک ‌پارچه محلول را به سطح نقره بمالید و سپس به صورت کامل پاک کنید. در چنین شرایطی نقره سیاه شده و هاله تیره‌تری بر روی آن به وجود می‌آید. دقت کنید که مقدار وایتکسی که استفاده می‌کنید نباید خیلی زیاد باشد چون با این کار احتمال تغییر رنگ دائمی زیورآلات نقره وجود دارد.

🧲 تشخیص نقره اصل با آهنربا: مهم‌ترین نکته در این روش این است که نقره اصل به هیچ وجه جذب آهنربا نمی‌شود. زمانی که قصد خرید زیورآلات نقره را دارید بهتر است یک آهنربا همراه خود داشته باشید. اگر زیورآلاتی که با نام نقره به فروش می‌رسند جذب آهنربا شوند یعنی درصد ناخالصی آن‌ها زیاد است و اگر حتی نقره باشد عیار کمی دارد یا اصطلاحا نقره استرلینگ نیست. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد عیار و روش‌های عیارسنجی نقره کسب کنید می‌توانید به صفحه روش تشخیص عیار نقره سر بزنید.

 

تشخیص نقره از بدل

 

🧊 شناخت نقره اصل با کمک یخ: نقره، رسانای گرما است. با توجه به این ویژگی، یکی از روش‌های خانگی تشخیص نقره اصل و بدل استفاده از یخ است. برای انجام این آزمایش، زیورآلاتی که دارید را در یک ظرف گذاشته و یک تکه یخ روی آن قرار دهید. هم‌زمان با این کار در ظرف مشابه دیگری هم دقیقا همان مقدار یخ ریخته و بعد از چند دقیقه وضعیت یخ‌ها را مشاهده کنید.

اگر یخی که روی زیورآلات گذاشته‌ای زودتر از یخ دیگر آب شده باشد این به این معناست که آن زیورآلات خاص، نقره است. برای انجام این آزمایش توجه کنید که دو ظرف یخ در شرایط مشابهی قرار داشته باشند. به عنوان مثال یکی در زیر نور خورشید و دیگری در سایه قرار نگرفته باشد.

⚗️ تشخیص نقره با تیزاب سلطانی (سنگ و محک): این روش یکی از قدیمی‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های تشخیص نقره اصل و بدل است تست سنگ‌ و محک کمی تخصصی‌تر است و اجرای آن باید توسط افراد کاربلد انجام شود. تیزآب سلطانی یا سلطانیه یک محلول اسیدی متشکل از اسید کلریدریک و اسیدنیتریک است. این روش با نام تشخیص نقره اصل با سنگ و محک هم شناخته می‌شود.

برای این کار ابتدا، نقره را بر روی یک سنگ می‌کشیم تا یک خط از نقره بر روی سنگ باقی بماند سپس مقداری از محلول را بر روی سنگ می‌ریزیم. بعد از چند ثانیه اگر رد نقره‌ از روی سنگ پاک شد قطعا آن زیورآلات، نقره نیست. اگر رد به جا مانده به رنگ آبی متمایل شد یعنی عیار نقره 900 بوده و اگر سبز رنگ شد عیار آن 800 است. نقره 900 خالص‌ترین و مستحکم‌ترین نوع نقره است.

 

رنگ نقره اصل

 

🔥تشخیص نقره با حرارت: قبل از انجام این آزمایش، مطابق روش‌های بالا سطح نقره را به خوبی تمیز کنید. با استفاده از فندک، کبریت یا هر وسیله‌ای که شعله کمی دارد حرارت را به طور ملایم و به مدت کوتاهی بر سطحی از نقره اعمال کرده و تغییرات ظاهری آن را مشاهده کنید. نقره اصل داشتن ترکیبات آلی در مقابل حرارت دچار تغییراتی مثل تغییر رنگ می‌شود.

در نتیجه اگر نقره در مجاورت حرارت تغییرات قابل توجهی مثل تغییر رنگ نداشت به احتمال زیاد تقلبی است. در این روش اگر از شعله قوی استفاده کنید احتمال تغییر فرم زیورآلات به وجود می‌آید. بنابراین دقت کنید که حتما مقدار شعله کنترل شود. با توجه به اینکه کنترل شعله کار چندان آسانی نیست پیشنهاد می‌کنیم که خودتان از این روش برای شناخت نقره اصل استفاده نکنید و آن را به افراد باتجربه در این حوزه بسپارید.

 

روش‌های آزمایشگاهی تشخیص اصالت نقره

روش‌های صنعتی برخلاف روش‌های خانگی بیشترین دقت در اندازه‌گیری را دارند و مقادیری که ارائه می‌کنند قابل استناد است. این روش‌ها عبارت‌اند از:

🔬آنالیز ساختاری: در این روش، ساختار کامل نقره را با کمک میکروسکوپ الکترونی، میکروسکوپ نوری و … بررسی می‌کنند.

⚗️آنالیز شیمیایی: استفاده از روش‌هایی مثل: نیترات‌زدایی، آزمایش مربوط به فلزات، استفاده از مواد اکسیدکننده هم برای تشخیص اصالت نقره کارایی دارند.

💡استفاده از طیف‌های مختلف نور: برای این منظور از محدوده طیف‌های فرابنفش و نور مرئی استفاده می‌کنند. با استفاده از تست طیف جذبی می‌توان ترکیبات موجود را مشخص کرده و از اصل بودن نقره اطمینان پیدا کرد

 

انجام تست‌های گفته شده در قسمت‌های قبل ممکن است به زیورآلات شما آسیب بزند. بهترین کار برای جلوگیری از چنین اتفاقی خرید از فروشگاه‌های معتبر است. کوبیک یک برند معتبر در زمینه فروش نقره است. اگر قصد خرید گردنبند نقره، گوشواره، دستبند و سایر زیورآلات را دارید می‌توانید در سایت کوبیک با خاطری آسوده درخواست خود را ثبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *