مجله کوبیک

راهنمای انتخاب حلقه نامزدی

حلقه ازدواج از کجا آمده و چطور باید انتخابش کرد؟

حلقه نامزدی در فرهنگ ایرانی برگرفته از حلقه مهر در آیین میترائیسم است. حلقه‌ای که نشان از پیوند عمیق بین زن و شوهر دارد. بنابر این خرید انگشتر یکی از مهمترین خریدهای قبل از عروسی برای زوج‌ها محسوب می‌شود. حلقه ازدواج نماد عشق و وفادری در بین زوجین است.
این زیورآلات زیبا که معمولا به‌صورت دایره‌ای شکل می‌باشد، نشان از عشق بی‌پایان و بینهایت عروس و داماد به یکدیگر دارد. جنس حلقه معمولا از طلا است؛ زیرا طلا عنصری ماندگار و ارزشمند در بین عناصر دیگر است. انتخاب این عنصر برای حلقه ازدواج نشانه‌ای از علاقه بی‌پایان و بدون خدشه زوجین نسبت به هم است.
انگشت حلقه، چهارمین انگشت دست چپ زوجین می‌باشد. انتخاب این انگشت به عنوان انگشت حلقه به دلیل نزدیکی این انگشت به قلب است، که نمادی از تعهد قلبی زوجین به یکدیگر است.

تاریخچه حلقه ازدواج در دنیا

در یک نظریه خاستگاه حلقه ازدواج را مصر باستان و در نظریه‌ای دیگر یهودیان را منشا آن می‌دانند. همچنین بر اساس یک نظر دیگر، ایرانیان و آیین مهرپرستی ایرانی که از چین تا اروپا گسترده بود، خاستگاه حلقه ازدواج است. ولی به طور کلی اطلاع دقیقی از تاریخچه آن در دنیا وجود ندارد.

به هر حال، نکته واضح در مورد حلقه ازدواج این است که از قدیم تا کنون نشان تعهد و مهر و وفاداری زن و مرد به یکدیگر بوده است. در ایام قدیم تنها زنان حلقه به دست می‌کردند، که نشان از تعهد آن‌ها به همسرانشان بود. مردان بعد از جنگ جهانی دوم نیز اقدام به استفاده از حلقه کردند و از آن زمان به بعد استفاده از حلقه ازدواج نیز در بین مردان مرسوم شد. در دوره‌های قبل حلقه‌های ازدواج از جنس برنج و مس نیز دیده می‌شود. از نظر ظاهری گاهی اشکال مختلفی روی آن تراشیده می‌شده است.

تاریخچه حلقه ازدواج در ایران

حلقه ازداواج یک رسم چند هزار ساله در فرهنگ ایرانی برگرفته از حلقه مهر در آیین میترائیسم یا مهرپرستی است. میترا یا مهر که ایزد بزرگ این آیین است، همواره حلقه‌ای از مهر (خورشید) را در دستان خود داشته است. بیشتر از سه هزار سال بعد از آن افرادی که پیوند زناشویی می‌بستند، حلقه‌ای را به نشانه پیروی از میترا به دست می‌کردند. در بسیاری از نقش نگاره‌های ساسانی و هخامنشی نیز پادشاهان حلقه‌ای را به شخصی می‌دهند یا از شخصی می‌گیرند، که نشان از پیمان میان آن‌‌ها دارد.

حلقه ازدواج

حلقه ازدواج همان یادبودی است که عروس و داماد به نشانه تعهد و مهر در هنگام بسته شدن پیمان عقد به یکدیگر هدیه می‌دهند. این حلقه، مهترین زیور اصلی زناشویی به حساب می‌آید. به همین دلیل انتخاب این حلقه بسیار مهم است و نیاز است به ظور کلی راهنمای خرید انگشتر هم مطالعه شود.

تفاوت حلقه و انگشتر

حلقه به نسبت انگشتر ظرافت بیشتری دارد. حلقه ازدواج معمولا ظریف و ساده است. حلقه ازدواج رینگ ساده‌ای است که یه ردیف نگین روی آن کار شده است. در برخی موارد نیز یک نگین درشت بر روی رینگ تعبیه می‌شود. اما انگشتر به نسبت حلقه، ظرافت کمتری دارد و شامل طرح‌های شلوغ‌تری نیز می‌شود.

حلقه‌های ازدواج به دلیل اینکه همیشه و در ساعات مختلف روز در دست باقی می‌ماند باید وزن، اندازه و ضخامت کمتری داشته باشد تا انگشت را اذیت نکند.

همچنین باید در عین سادگی، شیک و چشم‌نواز باشد. همچنین باید به شکلی طراحی و ساخته شود که نمونه مردانه و زنانه آن تا جای ممکن شبیه و لنگه هم باشند. هرچند هر کدام جداگانه برای عروس یا داماد (به سبک زنانه و یا مردانه) طراحی شده است. به همین دلیل باید با سلیقه هر دو نفر همخوانی داشته باشد.

از طرف دیگر انگشتر به صورت تکی و با طرح‌های مختلف ساخته می‌شود، در نتیجه ممکن است کاملا با سلیقه یک نفر هماهنگ باشد اما با سلیقه همسرش هیچ همخوانی نداشته باشد.

ایده کلی برای انتخاب حلقه ازدواج

قبل از اینکه حلقه ازدواج خود را انتخاب کنید. باید ایده کلی آن را در ذهن خود شکل دهید. باید بدانید که مدل و مناسب با سلیقه و سبک زندگی شما کدام است و بودجه خود را نیز در نظر بگیرید. سپس زمان کافی برای انتخاب حلقه  خود اختصاص دهید، زیرا ممکن است که ایده ذهنی شما در طلافروشی‌ها موجود نباشد. در چنین مواردی می‌توانید سفارش ساخت آن را بدهید. در ادامه این مقاله فاکتورهایی که ایده ذهنی شما را شکل می‌دهد بررسی می‌کنیم تا شما راحت‌تر بتوانید حلقه ازدواج خود را انتخاب کنید.

سایز حلقه ازدواج

در زمان انتخاب حلقه از انتخاب حلقه‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد بپرهیزید. زیرا به مرور زمان تاثیر بدی بر فرم انگشتان شما می‌گذارد. اما احتمال دارد که سایز انگشتان شما در طول زمان تغییر کند. بنابراین بهتر است که حلقه ازدواجتان را کمی بزرگتر از سایز انگشتان انتخاب کنید.

در ادامه نحوه تعیین سایز حلقه را برای شما به طور خلاصه به نگارش درآورده‌ایم.

  • با استفاده از وسیله اندازه کننده سایز انگشتر، انگشتر مناسب خود را انتخاب کنید. وسیله اندازه کننده سایز انگشتر وسیله‌ای پلاستیکی است که اندازه‌های مختلف سایز انگشتر در آن نشانه‌گذاری شده است، که با تنظیم آن به دور انگشت مورد نظر خود می‌توانید سایز انگشتر خود را محاسبه کنید. برای خرید انگشتر جواهر این وسیله را می‌توانید از جواهرفروشی‌ها تهیه کنید. در هنگام تعیین سایز انگشتر دقت کنید که سایز شما نه آنقدر بزرگ باشد که انگشتر در انگشت شما بچرخد و نه آنقدر تنگ باشد که از بند انگشتتان عبور نکند.

1 دیدگاه در “راهنمای انتخاب حلقه نامزدی

  1. احمد محمودی گفت:

    متن مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *