مجله کوبیک

ساده‌ترین روش‌های نگهداری از نقره و زیورآلات

حتما شما هم مشاهده کرده‌اید که بعد از مدتی، زیورآلات نقره براقی‌ات خود را از دست داده باشند یا سیاه شده باشند. این اتفاق به دلایل مختلفی مثل: اکسیدشدن در معرض مواد شیمیایی قرارگرفتن روی می‌دهد. در این صفحه به صورت کامل توضیح خواهیم داد که چه کار کنیم تا طول عمر بدلیجات بیشتر شود.

 

روش های ساده برای نگهداری از نقره

نقره عنصر واکنش‌پذیری است و زمانی که در معرض مواد مختلف یا هوای آزاد قرار می‌گیرد تغییر رنگ داده و براقی‌ات خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که محبوبیت زیورآلات نقره به دلیل براق بودنشان است. چندین روش خانگی و ساده برای جلوگیری از سیاه شدن نقره وجود دارد شما هم اگر می‌خواهید از نقره‌جات خود مراقبت کنید بهتر است این روش‌ها را به خاطر سپرده و انجام دهید.

*استفاده روزانه: یکی از بهترین و ساده‌ترین روش جلوگیری از سیاه شدن نقره استفاده متداوم و روزانه آن است. استفاده از نقره‌جات به صورت مداوم باعث جلوگیری از اکسیدشدن آن می‌شود. لازم به ذکر است که به واکنش هوا با هر عنصری، اکسیداسیون می‌گویند. همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم نقره واکنش‌پذیری بالایی با اکسیژن دارد بنابراین نگهداری طولانی مدت آن بدون شستشو و یا تمیزکردن باعث واکنش نقره با اکسیژن و در نهایت سیاه شدن آن می‌شود.

 

نگهداری از نقره

 

* عدم تماس با مواد شیمیایی: زمانی که شما زیورآلات خود به خصوص نقره‌جات را در معرض مواد شیمیایی مختلف مثل: لوسیون بدن، ادکلن، مواد آرایشی، شوینده‌ها و مواد شیمیایی دیگر قرار می‌دهید در واقع زمینه سیاه شدن آن را فراهم می‌کنید. مواد شیمیایی به خصوص موادی که سرعت اکسیداسیون را بیشتر می‌کنند علاوه بر سیاه شدن باعث ایجاد لکه، خط‌وخش و تغییر رنگ‌های محسوس در آن‌ها می‌شوند. بنابراین در زمانی که با مواد شیمیایی سروکار دارید از زیورآلات نقره استفاده نکنید. توجه داشته باشید که این تغییرات ممکن است در طی زمان رخ دهد.

*نگهداری مناسب: زمانی که از زیورآلات خود استفاده نمی‌کنید بهتر است آن‌ها را داخل جعبه‌هایی که محکم هستند یا پوشش ضد اکسیداسیون دارند نگهداری کنید. استفاده از فوم نرم هم باعث جلوگیری از ایجاد خط‌‌‌وخش بر روی آن‌ها می‌شود. در واقع می‌توان گفت این کار، ساده‌ترین روش نگهداری از نقره است.

* دقت در نحوه تمیزکردن: تمیزکردن مداوم زیورآلات یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از سیاه شدن نقره و سایر بدلیجات است؛ البته به شرطی که این کار به درستی انجام شود. برای حفظ براقی‌ات و زیبایی زیورآلات می‌توانید از پارچه‌های نرم به جای پارچه‌های استفاده کنید زیرا پارچه‌هایی که از الیاف نرم‌تری دوخته شده‌اند باعث جلوگیری از ایجاد خط بر روی سطح نقره می‌شوند. این در صورتی است که پارچه‌های خشن باعث ایجاد خط‌وخش بر روی بدلیجات می‌شوند.

 

روش های شستشوی نقره

 

چگونه زیورآلات نقره را شستشو دهیم

روش‌ها و مواد زیادی برای این کار وجود دارند که بعضی در از آن‌ها را در آزمایشگاه و بعضی را در خانه می‌توان اجرا کرد. در اینجا قصد داریم تا انواع روش‌های برق انداختن نقره به کمک شستشو را توضیح دهیم:

* استفاده از محلول‌های تمیزکننده ملایم گزینه مناسبی برای تمیزکردن نقره هستند. قبل از مصرف حتما به نکات نوشته‌شده بر روی برچسب محصول دقت کنید. به عنوان مثال نباید برای اینکه نتیجه خوبی از این کار بگیرید باید محلول‌ها را ابتدا بر روی پارچه ریخته و پارچه را بر روی زیورآلات بکشید. اگر به چنین موادی دسترسی ندارید می‌توانید از مقدار کمی آمونیاک و مایع ظرف‌شویی برای این کار استفاده کنید.

* شستشو با آب و صابون‌ هم می‌تواند برای این منظور موثر باشد. برای این کار ابتدا نقره را با مقدار کمی صابون شسته سپس با یک پارچه نرم خشک کنید. دقت کنید که نباید از صابون زیادی استفاده کنید زیرا تماس طولانی مدت صابون با نقره باعث ایجاد هاله سبز رنگ بر روی آن می‌شود.

* استفاده از مسواک نرم: این کار باعث می‌شود تمام آلودگی‌های به جا مانده در روی زیورآلات به خصوص انگشتر، دستبند و النگوها به طور کامل از بین برود. اگر لکه‌های ایجاد شده بر روی نقره با مسواک نرم از بین نرفت حتما این فرایند را با مسواک زبر‌تری انجام دهید. دقت کنید که نباید این کار را به صورت مداوم تکرار کنید چون مسواک سخت یکی از عواملی است که به مرور زمان باعث ایجاد خط‌وخش روی نقره می‌شود.

 

تمیز کردن نقره

 

* استفاده از محلول جوش‌شیرین: برای انجام این کار ابتدا یک لیوان جوش‌شیرین را با نصف لیوان آب مخلوط کنید تا ماده خمیری شکلی به وجود بیاید. بلافاصله سطح نقره خود را کاملا با آن بپوشانید؛ سپس با استفاده از مسواک نرم سطح آن را کامل تمییز کنید. اگر زیورآلات شما ظریف هستند باید محلول را رقیق‌ کنید. یعنی مقدار آب بیشتری باید به جوش‌شیرین اضافه کنید.

* استفاده از محلول آب و نمک برای تمیزکردن نقره: در این روش تمیز کردن نقره مطابق شکل بالا باید یک فویل آلومینیومی را کف ظرف پهن کنید و نقره را بر روی آن قرار دهید سپس محلولی از سرکه (نصف فنجان)، جوش‌شیرین (یک قاشق غذاخوری) و آب جوش (نصف فنجان) کرده و داخل ظرف بریزید. اگر نسبت‌ها به درستی رعایت شده باشند خواهید دید که حباب‌هایی بر روی محلول ایجاد می‌شوند. بعد از گذشت چند دقیقه محلول را کمکی هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. در نهایت بعد از گذشت ۱۰ دقیقه نقره را با آب سرد شسته و با دستمال نرم خشک کنید.

 

اگر قصد خرید عمده یا تکی نقره‌جات را دارید …

تقریبا تمام بدلیجات به مرور زمان دچار تغییر رنگ (هر چند ناچیز) می‌شوند. این موضوع علاوه‌بر موارد عنوان شده در قسمت بالا بستگی به جنس نقره‌جات هم دارد. هر چقدر کیفیت بدلیجات بالاتر باشد تغییر رنگ و حالت آن‌ها دیرتر رخ می‌دهد. بهترین عیار نقره، ۹۲۵ است که با نام نقره استرلینگ شناخته می‌شود. فروشگاه کوبیک واردکننده انواع بدلیجات با عیارهای بالا است. اگر شما نیز قصد خرید دستبند نقره ، گردنبند و سایر بدلیجات را دارید می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *